9 mars 2014

Jag är inte PK!

Kommer kanske få en käftsmäll för att jag skrivet det här, men en åsikt är en åsikt och jag behöver släppa ut den någonstans. Imorse till morgonkaffet läste jag det här. Där vågar en man vid karolinska institutet gå emot hen och det extrema könsneutralisering som pågår. Jag är en i mängden av dem som tycker att det gått för långt.
Jag säger fortfarande flicka och pojke till nyfödda barn och för några månader sedan diskuterades detta i min skolklass där en person sa att man inte ska fråga om könet när en person förlöst sitt barn. Det är klart att det inte behöver vara det fösta man frågar, men varför är det fel att fråga?
När min fina vän hade fött sitt första barn och jag hörde att det var en flicka, så reagerade jag lika glatt som om hon skulle ha fött en pojke. Men det var fortfarande en flicka hon fött. Hon kommer troligtvis också vara en flicka för mig tills hon själv säger att hon känner sig som något annat, om hon nu säger det. Detta är enligt denna könsneutralisering fel det jag gör. Om jag ska vara 100% PK (politiskt korrekt) så ska jag säga hen och bara hen tills barnet säger vad den känner sig som. Men jag fortsätter säga flicka så länge det är okej för föräldrarna!
Samma sak i debatten om traditioner mellan man och kvinna. Let's dance är ett bra exempel. Där dansar de traditionella och moderna pardanser där det är en man och en kvinna som dansar. Jag ser inte problemet i varför det är en man och en kvinna istället för tre kombinationer (man+kvinna, man+man, kvinna+kvinna). En man som ska lära sig föra en kvinna och en kvinna som ska lära sig bli förd av en man. Det är underhållning för mig ändå och jag tycker absolut inte det är provocerande att det traditionellt dansar en man och en kvinna. Antagligen känns det okej för deltagarna eftersom de tackat ja till att delta och det är väl ändå de viktigaste? Att de som dansar känner att det är okej.

Detta är bara två exempel i denna debatt där jag går emot den förändring som några människor vill ska ske. Klart att jag vill ha det jämställt mellan män och kvinnor, jag vill att det ska accepteras att vara HBT-människa och jag vill att alla etniska grupper ska komma överens. Men precis som Martin Ingvar säger så finns det biologiska skillnader som behöver finnas kvar. Istället för att radera skillnader, så dra nytta av dem och anpassa samhället efter individen och inte tvärtom!

Åsiktsfrihet finns i detta land och den utnyttjar jag till fullo just nu.
Tack för att jag fick yttra min åsikt! :-)

1 kommentar:

Bibblo-Sara sa...

Hen är ju ett väldigt bra ord när man inte vet någons kön( vilket jag tror du håller med om).

Att det sedan har blivit en så stor debatt tror jag beror på att ena lägret syftar på det biologiska könet(dvs vad vi har mellan benen och hormoner) medan det andra på det socialt konstruerade könet (hur man ska vara som kvinna respektive man, kläder, intressen osv.).

Den senare gruppen har nog som mål att ge fler möjligheter åt alla, men det betyder ju inte att barnen inte får veta om de har en snopp eller snippa, men däremot att de slipper alla medföljande krav och fördelar som en snippa/snopp för med sig.

Problemet som Martin Ingvar ser det är att man bara ser de två könen, men inte dom däremellan. Tänk på alla pojkflickor under skoltiden, eller killen som alltid bara hade tjejkompisar? De gavs en för snäv könsroll(behöver inte vara transor för det dock :-)) och hade behövt en bredare.

För min egen del hade det varit skönt om inte barnmorskorna det första de gjorde var att säga vilket kön min dotter hade. Jag hade inte riktigt koll på att det var sådan kotym, men i min förlossningsönskan till nästa gång kommer jag be om att de inte säger det. Jag vill möta mitt barn som människa, inte ett kön, första gången jag håller hen i min famn.

Det intressanta med hen-barn är att de ofta får gula å gröna kläder i stället ;-)(egen högst ovetenskaplig iakttagelse)

Jag har funderat en del på detta, framförallt för transpersoners del. Ett hett tips är att följa hashtaggen #notyourrayon och läsa mer här så får vi diskutera mer när du kommer hem!: http://nojesguiden.se/artiklar/jared-leto-utnyttjar-transpersoners-verklighet